Jméno | Městské muzeum |
Obchodní aktivity | S - Služby |
Telefon | 465534516 |
Webová stránka | www.mmct.cz |
Adresa | Klácelova 80, 560 02 Česká Třebová |
Kraj | Pardubický |
Expozice muzea nesou název „Dopravní křižovatky aneb do České Třebové vlakem, Velorexem, letadlem i lodí"
STÁLÁ EXPOZICE MĚSTSKÉKHO MUZEA ČESKÁ TŘEBOVÁ:
V sobotu 29. září 2012 byla slavnostně otevřena nová budova Městského muzea Česká Třebová. Více jak 120 let trvající snaha mnoha správců zdejšího muzea o získání vlastních a důstojných výstavních prostor konečně skončila. Muzeum rekonstrukcí historického objektu čp. 11 a přístavbou zcela nové budovy získalo prostory pro krátkodobé výstavy i stálé expozice a navíc prostory sloužící badatelům a studentům. Ve dvorním traktu budov pak návštěvníci muzea najdou příjemnou odpočinkovou zónu.
Expozice muzea nesou název „Dopravní křižovatky aneb do České Třebové vlakem, Velorexem, letadlem i lodí". Název v sobě spojuje - s jistou mírou nadsázky - čtyři dopravní kanály, které jsou pro Českou Třebovou příznačné či nějak spjaté s její historií. Jde o dopravu železniční, silniční, lodní i vzdušnou. Expozice návštěvníkovi přibližuje historii českotřebovského železničního uzlu, aviatické pokusy zdejšího rodáka Františka Formánka, vynález tříkolového vozítka OS-KAR (později Velorex) bratří Stránských či historii úvah o propojení tří moří kanálem Dunaj-Odra-Labe.
DO ČESKÉ TŘEBOVÉ VLAKEM
Jevem pro Českou Třebovou z nejtypičtějších je bezesporu železnice. Expozice muzea věnovaná právě tomuto typu dopravy chce návštěvníkovi představit fenomén cestování železnicí od poloviny devatenáctého století s důrazem na období první československé republiky. Návštěvník zde může poznat železniční historii habsburského soustátí vůbec, seznámit se s proměnami českotřebovského nádraží, ale také nahlédnout železnici dvacátých let minulého století z pozice jejího uživatele, tedy běžného cestujícího. K nejpřitažlivějším exponátům náleží detailní model českotřebovského nádraží i s pohyblivými vlakovými soupravami, zařízená výdejna lístků a zejména část vagónu pro osobní dopravu ze 40. let 20. století, do které lze vejít, posedět a dokonce přímo v kupé shlédnout několik dokumentárních filmů s železniční tematikou.
DO ČESKÉ TŘEBOVÉ VELOREXEM:
Expozice popisuje zrod a vývoj populárního vozítka OS-KAR (později Velorex). Sleduje též životní osudy obou konstruktérů - Františka, který ve svém vozítku v roce 1954 těžce havaroval a následkům zranění podlehl a Mojmíra, který byl v roce 1955 z výrobního družstva vyloučen, výrobu vozítka opustil a věnoval se další konstruktérské činnosti. V expozici najde návštěvník téměř celou vývojovou řadu vozítek, od prototypu přes Velorex 16/250, 16/175, 16/350 až po Velorex 435-O. Mimo tuto řadu stojí vozítko Super-laminát, konstrukční počin Mojmíra Stránského a jeho kolektivu. Jedná se o prototyp čtyřkolového vozidla s laminátovou karoserií.
Na své si přijdou i děti, právě jim je určený modelVelorexu v reálném měřítku, do kterého mohou usednout a zakusit tak jeho přednosti i nedostatky na vlastní kůži. V infokiosku najdou zájemci další doprovodné fotografie a texty. Shlédnout zde mohou i amatérské filmové záběry z pohřbu Františka Stránského roku 1954.
DO ČESKÉ TŘEBOVÉ LETADLEM:
Expozice představuje akademického sochaře Františka Formánka (1888-1964) především jako vynálezce létacích strojů. K vidění je zde přibližná rekonstrukce Formánkova pražského ateliéru, ve kterém pobýval po studiích UMPRUMu již jako
samostatný živnostník a začínal se zabývat problematikou bezmotorového létání. Tento českotřebovský rodák se věnoval hlavně konstruování letadla s kolmým vzletem a následným vodorovným letem, které nazýval aerohelikoptérou. Expozice
je doplněna i několika modely ze sbírek Národního technického muzea. Návštěvníky může mimo jiné zaujmout Formánkova činnost v oboru sochařství, štukatérství či léčitelství.
DO ČESKÉ TŘEBOVÉ LODÍ:
Souvislost mezi lodní dopravou a městem Česká Třebová je málo známá. Tato vazba by se stala realitou za podmínky, že by došlo k uskutečnění projektu Dunaj - Odra - Labe, tedy ke vzniku vodních děl propojujících tyto tři velké evropské řeky.
Expozice, která je věnovaná této problematice, předkládá myšlenku na vytvoření vodního kanálu v jejím historickém vývoji. Ukazuje rovněž trasy, kterými měla být voda vedena, a to včetně té, která by zasáhla také Českou Třebovou. Návštěvník má rovněž možnost fiktivním oknem zahlédnout, jak by jedna z trasových variant změnila bezprostřední okolí města.
Vybavení muzea telemetrickým systémem monitoringu teploty a vlhkosti bylo finančně podpořeno Ministerstvem kultury ČR a Pardubickým krajem.
HISTORIE MUZEA:
Městské muzeum bylo v České Třebové založeno z iniciativy zdejšího učitele Jana Tykače (1842 Čelákovice+1921 Česká Třebová) roku 1888. Jeho zřizovatelem se stal Musejní spolek v České Třebové, úkolem vzniklé instituce bylo dokumentovat historii města a jeho obyvatel.